Mediayhteistyö- ja palvelut
Suuri kiinnostus luontoa, luonnontieteitä ja tutkimusta kohtaan kasvattavat kysyntää myös Luomuksen asiantuntemukselle, niin toimittajien kuin kansalaisten taholta. Luomuksen henkilökunta ja yleisökohteet ovat säännöllisesti esillä mediassa, niin uusien tutkimustulosten kuin erilaisten asiantuntijahaastattelujen ja tapahtumien myötä.
MONIMEDIALLISTA VIESTINTÄÄ
Luomuksessa tehtävä tutkimus, asiantuntijat ja yleisöpalvelut ovat näkyvillä lehdistössä, radiossa ja TV:ssä sekä verkossa monin tavoin. Luomus kertoo toiminnastaan myös tiedotteilla, joita vuosina 2017-2018 lähetettiin yhteensä yli 90 (Taulukko 17).
Luomuksen omista kanavista keskeisin on verkkosivusto, Luomus.fi, etenkin viestittäessä suurelle yleisölle. Pääsivustonsa lisäksi Luomus ylläpitää erilaisia kokoelmatietokantoja ja projektisivuja.
Vuonna 2015 virallisesti avattu, Luomuksen koordinoima Suomen Lajitietokeskuksen verkkosivu Laji.fi on löytänyt käyttäjänsä hyvin. Palvelusivuston kävijämäärät ovat kasvaneet merkittävästi ja viime vuonna lähestyttiin jo kahden miljoonan kävijän rajaa.
Lisäksi Luomus on aktiivisesti läsnä sosiaalisessa mediassa. Facebookissa luonnontieteellisellä museolla ja kasvitieteellisillä puutarhoilla on omat sivunsa, kuten myös tilit palveluissa Youtube, Twitter ja Instagram. Niiden välityksellä Luomus julkaisee ja jakaa ajankohtaista tietoa sekä tutkimuksesta että yleisökohteiden monipuolisista sisällöistä.
Toimittajat ja suuri yleisö ottavat myös tottuneesti yhteyttä Luomukseen etsiessään vastauksia monimuotoisiin luontoaiheisiin kysymyksiin. Luomukseen tulee päivittäin jopa kymmeniä yhteydenottoja eri kanavien kautta.