Yleisökohteet

Luomuksen yleisökohteet avaavat luonnontiedettä suurelle yleisölle. Kohteet ovat Luonnontieteellinen museo Töölössä sekä Kasvitieteelliset puutarhat Kaisaniemessä ja Kumpulassa. Geologiset kokoelmat Kumpulan kartanossa ovat auki kävijöille vain erityisten tapahtumien yhteydessä.

KÄVIJÄMÄÄRÄT

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha ja sen kasvikunnan kehityshistoriaa esittelevä osasto, evoluutiopuu, avattiin kunnostettuna 2017. Seuraava vuosi näki puutarhojen kävijäennätyksen – yhteensä yli 100 000 vierailijaa Kaisaniemen ja Kumpulan puutarhoissa. Luonnontieteellinen museo saavutti vuonna 2017 ennätyksensä – yli 174 000 kävijää. (Taulukko 15)

OPASTUKSET

Monet Luomuksen opastukset ovat pysyneet suosittuina vuodesta toiseen, mutta välillä tarjolle tulee myös jotain uutta. Nuorille suunnattu Muutoksen aika ja mustan hiilen kirous -opastus (2017) keskittyi ennen kaikkea hiilen ja ihmisen rooliin planeettamme nykytilan ymmärtämisessä. Draamaopastuksen keinoja taas käytettiin Operaatio Jääkauden jättiläinen -opastuksilla (2018). Ryhmät pääsivät tutustumaan jääkauden ympäristöoloihin, ihmisiin ja eläimiin, vaikuttamaan tarinan tapahtumiin ja pohtimaan lopulta toimiensa seurauksia.

Luomuksen yleisökohteissa kiersi 2017–2018 yhteensä 1 676 opastusta, joiden ryhmäkoko oli keskimäärin 20. Valtaosa (79 %) opastuksista käynnistyi ympäri vuoden auki olevassa Luonnontieteellisessä museossa, toiseksi usein opastuskierros pyörähti käyntiin Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa (mukana opastukset sekä kasvihuoneissa että ulkopuutarhassa) ja ainoa vain kesäkautena auki oleva kohde, Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, keräsi 2 % opastuksista. Kumpulan sisäänpääsymaksuun sisältyviä opastuksia vedettiin kesällä 2018 lisäksi 10.

Vuosina 2017–2018 yleisin opastuksiin osallistuva ryhmä oli alakoululaiset (1–6 lk.; 38 %). Seuraavana tulivat päiväkoti- ja aikuisryhmät (molemmat 20 %). Yläluokan (7–9 lk.) koululaisryhmiä oli joukossa 11 %, lukiolaisia ja muita nuorisoryhmiä 8 % sekä kaikenikäisiä sisältäviä sekaryhmiä 2 % opastetuista ryhmistä. Suurin osa opastuksista oli 2018 suomenkielisiä (89 %). Ruotsinkielisiä ja englanninkielisiä opastuksia tarjottiin pyynnöstä mahdollisuuksien mukaan.

TAPAHTUMAT

Luomuksen suosituimmat yleisötapahtumat, kuten sieninäyttely ja koulujen syys- ja talvilomien aktiviteetit keräävät paikalle vuosittain yhteensä yli 10 000 kävijää, mutta myös pienempiä tapahtumia Luomuksessa riittää ympäri vuoden.

Vuonna 2017 Kumpulassa sukellettiin puutarhureiden johdolla talveen ja pelattiin myös jumppapallogolfia, kun lumikenkäkävely jouduttiin perumaan lumen puutteen vuoksi. Museolla koululaiset ohjelmoivat dino-robotteja Robotiikka-työpajassa, ja Museosafarilla koettiin eläimellisiä tanssihetkiä. Myös suositut piirustuspajat jatkuivat vaihtuvilla teemoilla, kuten Perhosten siivin Suomen kevääseen, Veikeä saukko kala-apajilla tai Apina! Aikuisten piirustusilloissa aiheina olivat muun muassa Oma eläintoteemi ja Eläin minussa.

Luonnontieteellisellä museolla toteutettiin vuonna 2018 kaikille avoimia viikonlopputyöpajoja, kuten Lintumaailman pönttöpuuhia, Häkellyttävät hyönteiset ja Siinäpä fossiili! Luomus oli keväällä mukana myös Ihana Helsinki -tapahtumassa, kun Kaisaniemessä oli esillä useita kukkateoksia sekä maksuttomia kukkakierroksia ulkopuutarhassa.