Ampiaisen kasvokuva hyvin läheltä

Kuka digitoisi luonnon? 13 miljoonaa näytettä odottaa kuvaajaa

Helsingin keskustassa lepäävät miljoonien eläinten, kasvien ja sienten jäänteet. Ne on kerätty yli 300 vuoden aikana, ja ilmastonmuutoksen ja lajikadon aikakaudella ne ovat tärkeämpiä kuin koskaan. Uudet teknologiat mahdollistavat aivan uudet tutkimukset, mutta ensiksi näytteiden tiedot on saatava tietopankkeihin. Miten yli 13 miljoonaa luonnontieteellistä näytettä siirretään kaapeista verkkoon?

Julkaistu 21.11.2018 Kuva: Pekka Malinen

Luonnontieteellisessä keskusmuseossa lepää 13,3 miljoonan eläin-, kasvi-, sieni-, kivi- ja fossiilinäytteen kokoelma, joka on kerätty yli 300 vuoden aikana. Ilmastonmuutoksen ja lajikadon aikakaudella nämä näytteet ovat tärkeämpiä kuin koskaan. Jokainen näyte pyritään kuvaamaan ja tiedot siirtämään tietokantaan. Urakan toteuttaminen on monimutkaista ja vie vuosia, mutta työ on elintärkeää. Planeettamme tulevaisuus voi olla osin siitä kiinni. Vuonna 2017 Luomus digitoi jo yli 350 000 näytettä, kun muutama vuosi aiemmin vuositulos oli joitakin kymmeniä tuhansia.

Vaikka yleisölle avoimet näyttelyt ovat Luomuksen näkyvintä toimintaa, museon tärkein ja mittavin tehtävä on luontoon liittyvien kokoelmien säilyttäminen ja kartuttaminen sekä tarjoaminen tutkimusaineistoksi. Näytteitä on säilötty kuivaamalla, pakastamalla ja alkoholiin upottamalla. Kokoelmat ovat maailman viidenkymmenen suurimman luonnontieteellisen kokoelman joukossa.

Ikivanhoista näytteistä voidaan tutkia digitoidussa muodossa aivan uusia asioita. Lisäksi tutkijat ympäri maailmaa voivat hyödyntää niitä; digitoidut näytteet tarjoavat ilmaston- ja ympäristön muiden muutosten sekä lajikadon tutkijoille suoran näkymän eri lajien määriin ja elinalueisiin satojen vuosien aikana. Viime vuosikymmeninä on alettu ymmärtää, miten mieletöntä vauhtia me ihminen muuttaa maapalloa. Siksi kaikki vertailutieto menneiltä ajoilta on äärettömän arvokasta. Vain sen avulla pystytään näkemään, kuinka paljon ympäristöä on jo nyt muuettu ja kuinka nopeasti muutos on edennyt.

Voit lukea uutisen täältä.